Łożysko McPhersona

  Pod pojęciem amortyzatora teleskopowego rozumie się kombinację sprężyny i amortyzatora, połączonych w jedna całość.

Amortyzator jest wsunięty w sprężynę śrubową. Sprężyna i amortyzator pracują w tym samym kierunku, co gwarantuje pasażerą przyjemne . równomierne  resorowanie.

Amortyzatory teleskopowe tego typu są zamontowane przy przedniej osi Astry.

 

Elementy przedniego zawieszenia Astry:

1.wahacz poprzeczny,

2.Element nośny (belka) osi przedniej

3.amortyzator teleskopowy

4.Stabilizator

 

Dla zawieszenia przedniego użyto patentu McPhersona. Amortyzator teleskopowy, nazywany tak na cześć amerykańskiego konstruktora stanowi kompletne zawieszenie koło. Dolne zakończenie jednostki resorującej oparte jest na zwrotnicy , na której znajduje się czop koła przedniego. Góry punkt zamocowania do nadwozia jest podparty w sposób obrotowy, dzięki czemu, w ogóle możliwe jest skręcanie kołami. Częścią odpowiedzialna za skręcanie kolumny jest łożysko na McPhersonie.

 

Do rzadkości należą usterki związane z tą częścią. W przypadku jednak gdy padnie podejrzenie awarii łożyska postępowanie "kliniczne" jest następujące. Nie ma konieczności wyjmowania amortyzatora należy jednak:

Objawy uszkodzonego łożyska to wyczuwalny i słyszalny luz w w górnej części amortyzatora.

  1. Zdemontować koło

  2. Następnie zdemontować zaciskacz i podwiesić na drucie do podwozia -przewód hamulcowy pozostaje podłączony.

  3. Odkręcić nakrętkę z przegubu drążka kierowniczego poprzecznego i zepchnąć przegub z dźwigni zwrotnicy.

  4. Następnie ścisnąć sprężynę za pomocą specjalnie do tego przeznaczonych napinaczy.

Napinacze potrzebne przy demontażu sprężyn z amortyzatora .

 

  1. Teraz w komorze silnika odkręcić obie śruby mocujące goleń amortyzatora teleskopowego przy gnieździe amortyzatora.

 

  1. Odkręcić nakrętkę trzymającą trzpień amortyzatora znajdującą się wewnątrz  gumowej poduszki

Przekrój częściowy pokazujący rozmieszczenie poszczególnych elementów górnego oparcia amortyzatora teleskopowego

  1. Odciągnąć na dół amortyzator.

  2. Zdjąć z trzpienia amortyzatora łożysko i wyciągnąć  poduszkę z wnęki amortyzatora.

  3. Założyć nowe łożysko wraz z poduszką.

Stara poduszka amortyzatora.

 

Momenty dokręcania: goleń amortyzatora do gniazda-30Nm, nakrętka drążka kierowniczego poprzecznego-60Nm,

Przy wymianie łożyska nie jest konieczna korekcja zbieżności kół